نمایش خیره کننده زمان لودینگ(بارگذاری) بازیها در کنسول PlayStation 5 و مقایسه آن با کنسول PS 4 Pro در ویدیو نمایش داده شده توسط سونی

0

در چند هفته اخیر اخبار و اطلاعات منتشر شده پیرامون کنسولهای نسل بعد Microsoft Xbox Scarlett و بویژه کنسول PlayStation 5 از Sony شاید بیشترین توجهات را به خود داشته است.
ابتدا اطلاعات جالبی از سوی کارگردان سری بازیهای بسیار پرطرفدار Yakuza،آقای Toshihiro Nagoshi در مورد کنسول PS5 درز پیدا کرد.از اینکه تیم توسعه و بازی سازی آنها(SEGA) بعد از دریافت کیت سخت افزاری PS5،از قدرت بسیار بالای آن به حیرت آمده اند و تیم در حال تصمیم گیری در چگونگی استفاده از چنین قدرت پردازشی در توسعه IP (یا Intellectual Property که شرکتهای توسعه دهنده بازی به عنوانهای ساخته شده خود میگویند تا آنها را به عنوان یک حق برای خود به عنوان اولین تیم در ساخت آن بازی محفوظ دارند و دیگران را از ساخت عنوان مشابه منع کنند مانند همین عنوان Yakuza که نزد تیم توسعه SEGA محفوظ است) خود هستند.آقای Nagoshi همچنین در ادامه ابراز هیجان خود از قدرت پردازشی PS5، هوش مصنوعی و Machine Learning را در مرکزیت تیم توسعه خود در ساخت IP جدید آنها برای کنسول PS5 در مقایسه با پیشرفتهای ساده بصری در کنسولهای امروزی اعلام کرده است.

از سوی دیگر خانم Lisa Su رئیس شرکت AMD نیز رسما اعلام کردند که کنسول PS5 مجهز به یک تراشه ویژه متشکل از پردازنده ای با ۸ هسته پردازش و بر پایه معماری نسل جدید RYZEN(معماری ZEN 2) همراه با تراشه گرافیکی نسل بعد RADEON با معماری NAVI خواهد بود.
همچنین در یک اطلاع رسانی جدیدتر از سوی وب سایت Wired نیز فاش گردیده که کنسول PS5 قدرت نمایش و پشتیانی از تکنولوژی بصری Ray Tracing را داراست.Ray Tracing در یک تعریف ساده،یک نوع بسیار پیشرفته و واقع گرایانه از نور پردازی است که فوتون های اشعه تابشی نور در مسیر حرکت مستقیم خود، در هنگام برخورد به یک شیئ،از نتیجه فعل و انفعالات آن برخورد مانند انعکاسات نور در اجسام دیگر،تجزیه نور،سایه ها و..به چه اندازه به واقعیت نزدیک خواهد بود.در واقع این تکنولوژی بسیار بسیار پرهزینه است.چرا که از نقطه نظر ساده نگریستن به آن،محاسبه تمامی فوتون های اشعه ساطع شده از یک منبع نور در یک صحنه، برابر با ترسیم حجم بیکران اشعه های نور است.از این رو در طول سالهای اخیر اقدامات زیادی در جهت توسعه این تکنولوژی انجام شده تا مدت زمان رندرینگ آن تا حد ممکن کاهش پیدا کند.که البته بسته به محیط و اینکه تا چه اندازه Smooth و دقیق، Ray Tracing رندر شود، متفاوت خواهد بود.

تصویری با Ray Tracing غیر فعال
تصویر بالا با Ray Tracing فعال

در حال حاضر این تکنولوژی تنها در جدیدترین نسل تراشه گرافیکی Nvidia RTX و آن هم تنها در مدلهای 2080 آن قابل نمایش در یک فریم قابل قبول است.
اطلاعات اعلام شده تا به امروز از تواناییهای کنسول نسل بعد سونی به اینجا ختم نمیشود.مارک سرنی(Mark Cerny)،معمار ارشد کنسول PS5 که اهمیت و ارزش و نبوغ او در موفق بودن کنسولهای PS4 نسل فعلی سونی و طراحی بازیهای انحصاری آن بر همه مشخص است نیز اظهار داشته که وجود یک حافظه ذخیره سازی فوق سریع SSD،نقش کلیدی در یک کنسول نسل جدید خواهد داشت و ما در کنسول PS5 ازیک حافظه ذخیره سازی بسیار ویژه SSD استفاده کرده ایم.هر چند که صحبتی از یک SSD بر پایه اینترفیس بسیار سریع PCI Express نشده است اما میتوان احتمال آن را داد.همچنین سرنی وعده پشتیبانی سخت افزاری PS5 از جدیدترین تکنولوژهای صوتی 3D را نیز داده است.

ویدیو نمایش داده شده زیر از سونی تنها نمایش بخشی از قدرت بسیار بالای PS5 در مقایسه با کنسول فعلی PS4 Pro میباشد:

اشتراک گذاری

قرار دادن یک دیدگاه