تراشه کوانتومی اینتل، انقلابی در ریز پردازنده ها

به مداد نگاهی بندازید..کمی تآمل کنید..بله خودشه! Intel Quantum Computer Chip

 

 

محققان اینتل یک قدم دیگه به سمت جلو در محاسبات Quantum برداشته و تراشه کوچک جدید “spin qubit” را مورد سنجش قرار دادند.تراشه ای که بسیار کوچکتر از حتی پاک کن سرخود یک مداد است! در واقع میشه به اون لقب کوچکترین تراشه محاسباتی کوانتومی اینتل را داد.

تصویر نمایش داده شده، یک نمای جدید از تراشه کوانتومی اینتل معلق بر روی پاک کن این مداد است که محققان اینتل آزمایشات سنجش این تراشه در دمای ۴۶٠ درجه فارنهایت(حدود ٢٣٨ درجه سانتیگراد زیر صفر) را آغاز کردند.
پروژه کامپیوترهای کوانتومی qubit-based اینتل که بر پایه عملکرد الکترونهای منفرد نهاده شده است ،در آینده ای نه چندان دور،از قدرتمندترین سوپر کامپیوترهای امروزی سریعتر خواهد بود!
همونطور که پیشتر اشاره شد،این تراشه دَوَرانی جدید qubit در دمای فوقالعاده پایین ٢٣٨ درجه سانتیگراد زیر صفر که ٢۵٠ بار خنک تر از درجه حرارت فضا است میتواند عمل کند.
تراشه qubit فاقد هر نوع ترانزیستور است،ترانزیستوری که با خاموش/روشن شدن سوییچ آن اساس شکل گیری محاسبات پردازنده های ابزار های هوشمند امروزی است.در واقع تراشه qubit که کوتاه شده quantom bits یا بیتهای کوانتومی است، نگهدارنده یک الکترون منفرد است که عملکرد آن الکترون میتونه در وضعیت یک چرخش یا دَوَران متناوب،امکان تحویل یک قدرت پردازشی بسیار بالا رو در مقایسه با ترانزیستورهایی امروزی داده و این اساس محاسبات کوانتومی خواهد بود.
مسیرهای پیچو خم دار نمایشه داده شده در شکل تراشه،در واقع سیم های حک شده ای هستند که رابط تراشه qubits با دنیای خارج آن هستند.
تراشه qubits به طرز حیرت انگیزی کوچک بوده و یک نسخه ۵٠ نانومتری اون تنها توسط یک میکروسکوپ با امکان نمایش الکترونها قابل رویت میباشد و یک نسخه ١۵٠٠ نانومتری آن شاید به اندازه قطر تار موی انسان بشود! و این نمایانگر این است که چیپ دَوَرانی qubits به صورت قابل توجهی میتونه در مقیاس های بزرگتر تولید بشود.
آینده پردازشگرها بدون شک در انحصار محاسبات کامپیوترهای کوانتومی خواهد بود که متشکل از هزاران یا میلیونها تراشه qubitsیی است که بارها و بارها سریعتر و قویتر از قدرتمندترین تراشه های کنونی هست.

منبع: Guru3D

ارسال دیدگاه